בתחילת מסכת קידושין אומרת המשנה שהאישה נקנית בשלושה דרכים.
התלמוד הבבלי למד זאת בגזירה שווה מקניית שדה: “גמר ‘קיחה’ ‘קיחה’ משדה עפרון”.
הלשון של לקיחה האמורה לגבי נשיאת אישה מופיעה גם בפרשת חיי שרה, שם קונה אברהם את שדה מערכת המכפלה.
אז האם קונים אישה כמו שקונים שדה?
מה יש לתלמוד הירושלמי לומר לנו בנושא?
שיעור קצר מאת הרב ישי ויצמן לעיון בהבדל בין גישות התלמודים לסוגיה.
הרב אברהם יצחק הכהן קוק - "מסע המחנות". 'מאמרי הראי"ה', עמוד 76. פורסם במקור בשבועון "היסוד", גליון ס'. כ"ו אלול תרצ"ג.
שולחן ערוך חושן משפט, הלכות נזקי שכנים, סימן קנו סעיף ז. אינצקלופדיה תלמודית ערך "חזקת יישוב". 'אגרות קודש' לרבי מליובאוויטש כרך כ"ז עמ' שצז-שצט, אגרת י'שצא - י"ג באייר ה'תשל"ב. מקורות…
בס"ד שיעור כללי מיטב - בבלי וירושלמי בכלל דרך העבודה צריך להיות: להשוות על כל ענין את הבבלי לעומת הירושלמי. (אגרות הראי"ה ח"ב, אג' תקנב). הסוגיות בירושלמי המקבילות לסוגיות מיטב מופיעות בגיטין תחילת פרק חמישי, על דברי המשנה "הניזקין שמין להן בעידית" וכו'. נעיין…
בס"ד, א' כסליו ה'תשפ"א שיעור כללי בנושא פטור טמון באש פטור טמון באש בשני התלמודים דנים במקור בתורה לפטור טמון באש. בבבלי (ס ע"א): אמר רבא: למה לי דכתב רחמנא "קוצים" "גדיש" "קמה" ו"שדה"? צריכי! דאי כתב רחמנא "קוצים", הוה אמינא קוצים הוא…
שיעור כללי מתאריך כ"ג חשוון ה'תשפ"א. מסכת בבא קמא, פרק ראשון דף ד: בנושא "טוען טענת גנב", בתוך סוגיות מניין אבות הנזיקין של רבי אושעיא ורבי חייא. השיעור עוסק גם בהבדל בין התלמוד הבבלי לתלמוד הירושלמי ביחס לסוגיה. תלמוד ירושלמי, בבא קמא, דף ד:…