חצי שבט המנשה , ד' אב התשע"ו, הרב אלעזר אהרנסון

שבט ראובן ושבט גד ניגשים אל משה ומבקשים ממנו לא לעבור את הירדן אלא לקבל את נחלתם בעבר הירדן המזרחי. משה דן איתם באריכות, ולבסוף מסכים לבקשתם בתנאי שהם יעברו חלוצים לפני אחיהם להלחם בכיבוש כל ארץ ישראל, ורק לאחר מכן ישובו אל נשיהם וטפם ומקניהם בעבר הירדן המזרחי.

אך במפתיע, כאשר משה רבנו מחלק את עבר הירדן המזרחי לנחלה, פתאום מופיע גם חצי שבט המנשה וגם הוא מקבל נחלה בעבר הירדן המזרחי, למרות שהוא כלל לא ביקש זאת:

“וַיִּתֵּן לָהֶם מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף אֶת מַמְלֶכֶת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וְאֶת מַמְלֶכֶת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן הָאָרֶץ לְעָרֶיהָ בִּגְבֻלֹת עָרֵי הָאָרֶץ סָבִיב” – מדוע בעצם נכנס גם חצי שבט המנשה לסיפור? הרי הוא בכלל לא ביקש לקבל שם נחלה, ומדוע משה מחלק לו נחלה דווקא שם?

כמה תשובות בדבר:

א.      למען אחדות עם ישראל

כאשר שני שבטים מקבלים נחלה בעבר הירדן, עולה חשש שבמשך השנים יווצר פילוג – עשרת השבטים שגרים בין הירדן לים לא יתייחסו אל שני השבטים שגרים מעבר לירדן כאל חלק מעם ישראל אלא כנטע זר, מרוחק, שגבול טבעי מפריד ביניהם – הירדן!

חשש כזה ממש אנחנו מוצאים שחששו ראובן וגד בסוף ימי יהושע. כך מסופר ביהושע פרק כב, שלאחר תום המלחמה על ארץ ישראל – שבה השתתפו כמובן גם ראובן וגד וחצי המנשה כחלוצי צבא – חזרו שנים וחצי השבטים לנחלתם, אך בדרך הקימו על גלילות הירדן מזבח גדול למראה. כל שאר השבטים ראו זאת כמרד בקב”ה – מה פתאום אתם בונים מזבח לעצמכם? האם אתם פורשים מעם ישראל? אתם מתנתקים מהמשכן שבשילה? עד כדי כך חמור היה הדבר בעיני עשרת השבטים, שהם יוצאים למלחמה נגד אחיהם שבעבר הירדן. אך שנים וחצי השבטים עונים להם ונשבעים להם שהמזבח לא נועד למרוד בה’:

“אֵ-ל אֱ-לֹהִים ה’, אֵ-ל אֱ-לֹהִים ה’ הוּא יֹדֵעַ, וְיִשְׂרָאֵל הוּא יֵדָע – אִם בְּמֶרֶד וְאִם בְּמַעַל בַּה’ אַל תּוֹשִׁיעֵנוּ הַיּוֹם הַזֶּה!”

אם כן, מדוע בנו ראובן גד וחצי המנשה את המזבח הענק? גם זאת מבהירים שנים וחצי השבטים לעם ישראל: “וְאִם לֹא מִדְּאָגָה מִדָּבָר עָשִׂינוּ אֶת זֹאת, לֵאמֹר: מָחָר יֹאמְרוּ בְנֵיכֶם לְבָנֵינוּ לֵאמֹר – מַה לָּכֶם וְלַה’ אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל? וּגְבוּל נָתַן ה’ בֵּינֵנוּ וּבֵינֵיכֶם בְּנֵי רְאוּבֵן וּבְנֵי גָד אֶת הַיַּרְדֵּן, אֵין לָכֶם חֵלֶק בַּה’!”

החשש הוא שבדורות הבאים כבר לא יזהו את שנים וחצי השבטים בכלל כחלק מעם ישראל! וזו המטרה של המזבח: “וַנֹּאמֶר: נַעֲשֶׂה נָּא לָנוּ לִבְנוֹת אֶת הַמִּזְבֵּחַ לֹא לְעוֹלָה וְלֹא לְזָבַח, כִּי עֵד הוּא בֵּינֵינוּ וּבֵינֵיכֶם וּבֵין דֹּרוֹתֵינוּ אַחֲרֵינוּ לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת ה’ לְפָנָיו בְּעֹלוֹתֵינוּ וּבִזְבָחֵינוּ וּבִשְׁלָמֵינוּ, וְלֹא יֹאמְרוּ בְנֵיכֶם מָחָר לְבָנֵינוּ אֵין לָכֶם חֵלֶק בַּה’!”

אם כן, אנו רואים שהחשש מפני נתק בין שני חלקי עם ישראל הוא חשש משמעותי שהיה קיים בליבם של אנשי אותו הדור אנשי אותו הדור.

זו אחת הסיבות שמשה רבנו מחלק את שבט מנשה לשני חלקים – חלק אחד בעבר הירדן המזרחי וחלק אחד בעבר הירדן המערבי, כדי להגביר את האחדות בעם: כאשר מתוך אותו שבט חלק מהמשפחות גרות פה וחלק שם, לא ניתן לומר שאין זה אותו עם. יש חיבור טבעי – נוסעים לשמחות, לאירועים ולביקורים, וממילא מתחזק הקשר בין שני חלקי העם. דווקא הפיצול בין שני חלקי השבט יתרום לאחדות בעם.

ב.      כדי לחזק את ראובן וגד בתורה ובאהבת ארץ ישראל

עדיין יש להבין מדוע משה מחלק דווקא את שבט מנשה – לכאורה לפי הפירוש הראשון אפשר היה לחלק כל שבט לשני חלקים, העיקר שהשבט עצמו יהיה בשני עברי הירדן ויאחד את כולם יחד.

הנצי”ב מוולאז’ין בפירושו העמק דבר [על דברים פרק ג פסוק טז] מבאר את הדברים כך:

והראה, דבשביל שראה משה רבנו דבעבר הירדן כוח התורה מעט… על כן השתדל להשתיל בקרבם גדולי תורה שיאירו מחשכי ארץ באור כוח שלהם, וכתיב (שופטים ה, יד) מני מכיר ירדו מחוקקים, היינו גדולי תורה ראשי ישיבות, כמו שמפורש בסנהדרין דף ה, על הא דכתיב ‘לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו’, אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים, וכן היה בכל דור… והשתדל משה שיתרצו המה לשבת בעבר הירדן, ומשום זה הרבה להם נחלה עד שנתרצו… ודבר זה היה ידוע לכל ישראל באותה שעה, ואח”כ סיפר להם העניין כמה השתדל להשתיל בקרבם גדולי תורה, ומזה ילמדו לדורות להשתדל לדור במקום תורה דווקא, כי בזה תלוי חיי ישראל”.

אם כן, על פי הנצי”ב עבר הירדן המזרחי היה מועט בכוח התורה שבו – אם מצד מיעוט הקדושה במקום ואם מצד ראובן וגד שנטו יותר אחר המקנה והשאיפות הכלכליות שלהם ופחות אחר הרוחניות, ולכן שלח משה גדולי תורה ממנשה שיהיו איתם ויחזקו את ליבם באהבת תורה ובדבקות בה, ויהפכו את המקום למקום תורה.

נראה להוסיף על דברי הנצי”ב, שמשה רצה לחזק את ראובן וגד באהבת ארץ ישראל. כלומר, בעצם זה שראובן וגד מבקשים להשאר בעבר הירדן המזרחי – שאמנם גם הוא חלק מארץ ישראל אך קדושתו פחותה [ולכן משה רבנו כן זכה להכנס אליו למרות שלא זכה להכנס לעבר הירדן המערבי] – הם מבטאים בכך את זה שהם לא מרגישים בעוצמה את האהבה לארץ ישראל, את ההשתוקקות לחיות בקדושת ארץ ישראל. לכן משה רבנו מצרף אליהם חלק משבט מנשה. שבט מנשה ידוע דווקא באהבת ארץ ישראל – כיוסף הצדיק, אביו של מנשה, שביקש להקבר דווקא בארץ; כבנות צלפחד שביקשו נחלה בארץ, ולא בשביל הרווח הנדל”ני, אלא כדי ליטול חלק בקדושת הארץ; וגם כפי שרואים אצל שבט מנשה כולו, שדואג פן בנות צלפחד יתחתנו עם בני שבט אחר, ואז “מגורל מטה נחלתנו ייגרע נחלתן”. דווקא שבט מנשה שהוא אוהב ארץ ישראל מובהק, צריך להצטרף לראובן וגד כדי לחזק גם אצלם את האהבה הזו לארץ ישראל.

ג.      כדי ליצור חלוקה שוויונית

הרמב”ן מוסיף כאן פירוש שהוא מאד חשוב בהבנת פשט הפסוקים:

“מתחלה לא באו לפניו שבט מנשה, אבל כאשר חילק הארץ לשני השבטים ראה שהיא ארץ גדולה יותר מן הראוי להם, ובקש מי שירצה להתנחל עמהם, והיו אנשים משבט מנשה שירצו בה, אולי אנשי מקנה היו, ונתן להם חלקם”.

כלומר, לדברי הרמב”ן משה רבנו פשוט עשה חשבון, וגילה שאם נחלק את כל עבר הירדן המזרחי לשני שבטים, ואת השטח שבין הים לירדן לעוד תשעה וחצי שבטים, החלוקה יוצאת לא שוויונית – “היא ארץ גדולה יותר מן הראוי להם”! לדוגמא, אם כל אחד בעם ישראל היה זכאי לקבל שטח ששווה אלפיים שקלים בשקל הקדש [שכן הארץ התחלקה לא לפי ק”מ מרובע אלא לפי שווי הקרקע], הרי בעבר הירדן המזרחי נוצר מצב שכל אחד מקבל שטח בשווי אלפיים וחמש מאות – ואם כן נוצר מצב לא שוויוני! לכן לא הייתה ברירה אלא להציע לשבטים מי  רוצה גם לקבל שטח בעבר הירדן המזרחי, כך שכל אחד בעם ישראל יקבל שטח זהה.

מעניין שהרמב”ן אומר ששבט מנשה התנדבו לקבל את השטח הזה, “אולי אנשי מקנה היו”… על כל פנים, המטרה היא לעשות צדק ושוויון עם כל ישראל.

ד.      לעשות צדק היסטורי

ר’ יהודה קיל, במבוא לפירוש דעת מקרא על דברי הימים [בעמוד 65-66], מביא את דברי הפירוש הקדמון לדברי הימים, המכונה ‘תלמיד רס”ג’, האומר כך:

“ומכיר אבי אמו היה ראש ואב לגלעד, ויאיר תפש לגלעד אחריו, לפיכך נקרא על שם אבי אמו ועל שם הנחלה שתפשו בימי שלטנותו של יוסף שהיה מלך על הארץ… ולכך נתאוו בני מכיר לשבת בארץ הגלעד, ובתפושת אביהם נתנה משה להם, וגם יהושע נתנה להם. דע לך באר היטב, כי אותם הדברים של חומש של מכיר ויאיר ונובח – ספורות לשעבר הן [=סיפורים מן העבר ולא מה שהתרחש בזמן יציאת מצרים אלא הרבה קודם לכן], כי מכיר ויאיר ונובח לא לקחו כלום במדבר”…

פירוש מחודש ומקורי זה טוען, שלשבט מנשה יש קשר מיוחד לעבר הירדן המזרחי, שכן כבר כאשר יוסף היה משנה למלך מצרים הוא למעשה שלט גם על ארץ כנען, שהרי גם אנשי כנען באו לקנות אוכל מיוסף ונמכרו לעבדים לפרעה מלך מצרים. לכן, כמנהג השליטים באותה תקופה שהיו ממנים את בניהם ונכדיהם למשול בערים באזור מלכותם, שלח יוסף את מנשה ואת אפרים להיות מושלים באזורים שונים בארץ כנען. מנשה עצמו, או בניו, הלכו כבר באותה תקופה ומשלו באזור הגלעד בעבר הירדן המזרחי. מובן מאיליו שכאשר יוסף נפטר ופרעה משעבד בעבודת פרך את כל עם ישראל, גם אותם בני מנשה נאלצו לחזור למצרים ולהשתעבד בה בעבודת פרך, ויחד עם כל ישראל גם הם נגאלו מעבדות מצרים ויצאו לנדודי המדבר ולארץ ישראל. ובלשונו של תלמיד רס”ג בפירושו לדברי הימים:

“וכשמת יוסף ואחיו, נתחזקו ויקחו גשור וארם שהיו גויים, ותפשו את חוות יאיר” וכו’.

כך ניתן לפרש את הפסוק בסוף פרשת השבוע שלנו – “וְיָאִיר בֶּן מְנַשֶּׁה הָלַךְ וַיִּלְכֹּד אֶת חַוֹּתֵיהֶם וַיִּקְרָא אֶתְהֶן חַוֹּת יָאִיר”. איך ייתכן שיאיר בן מנשה עדיין חי? הרי מתו במדבר כל הדור שיצא ממצרים! ניתן לפרש שהכוונה היא לתאר דבר שקרה כבר לפני הרבה שנים בתקופה שבה יוסף נתן למנשה ולבניו את הגלעד.

כך יש להבין גם את הפסוק בספר דברים [פרק ג פסוק יד]:

“יָאִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לָקַח אֶת כָּל חֶבֶל אַרְגֹּב עַד גְּבוּל הַגְּשׁוּרִי וְהַמַּעֲכָתִי וַיִּקְרָא אֹתָם עַל שְׁמוֹ אֶת הַבָּשָׁן חַוֹּת יָאִיר עַד הַיּוֹם הַזֶּה”.

בפשטות, הביטוי ‘עד היום הזה’ כוונתו עד התקופה שבה נכתבו הדברים – ואילו כאן משה לכאורה כותב את הדברים מיד כאשר הוא נותן את האזור לנחלה ליאיר בן מנשה, ומה הכוונה עד היום הזה? מאתמול עד היום?!

ולפי פירוש זה הדבר מובן, שכן מאז שיוסף שלח את יאיר בן מנשה לעבר הירדן המזרחי חלו תמורות רבות באזור – גשור וארם ואומות נוספות השתלטו מחדש על כל עבר הירדן המזרחי ועשו בו כרצונם – ובכל זאת עד היום הזה אותן חוות נקראות חוות יאיר, שכן הגויים שחיו שם שימרו את השמות היהודיים [כפי שאנו מוצאים במקומות רבים בארץ שלאחר אלפיים שנה נשתמרו השמות היהודיים של ימי בית שני וקודם לו].

וישנם עוד מקורות המסייעים פירוש זה, ואין כאן המקום להאריך בהם…

על כל פנים, לפי פירוש זה – בדור של יציאת מצרים מלכתחילה התכנון היה שאף אחד לא יקבל נחלה בעבר הירדן המזרחי, אלא שכולם ינחלו בין הירדן לים, ועבר הירדן המזרחי – שאף הוא חלק מארץ ישראל – יהיה שטח מרעה לכל השבטים. אך לאחר שהוחלט שכן מחלקים את עבר הירדן המזרחי לנחלה, הרי אך טבעי הוא ששבט מנשה שזה היה מקומו ההיסטורי, יקבל אף הוא את הגלעד.

 

שיעורים נוספים

שיעורים אחרונים מאת הרב